Cairns - Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mirjam en Teun Bakkenes - WaarBenJij.nu Cairns - Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mirjam en Teun Bakkenes - WaarBenJij.nu

Cairns - Great Barrier Reef

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam en Teun

18 Januari 2015 | Australië, Cairns

Cairns, Great Barrier Reef

Nadat we op ons gemak terug gereden zijn van Cape Tribulation hebben we nog ongeveer een kleine week om de omgeving van Cairns te bezichtigen. We gaan dan ook opzoek naar een rustige camping vlak bij het centrum van Cairns. Helaas is het hier behoorlijk warm zo rond de 35/36 graden en koelt het 's machte totaal niet af. Aangezien we nog steeds in de campervan slapen is het soms echt niet uit te houden! We kunnen ook de deuren niet open houden omdat we dan allebei lek gestoken worden door de muggen. We kijken daarom allebei ook behoorlijk uit naar een hotel met een goed bed en een eigen douche. 3 weken in een camper is toch wel erg lang ;)

We gaan ook maar eens opzoek naar een Tour naar het Great Barrier Reef, aangezien dit natuurlijk ook op m'n lijstje staat! De meeste tours vallen behoorlijk tegen aan de folder te zien en zijn in verhouden ontzettend duur! Nou is alles in Australië duur maar dit is wel heel overdreven! Uit eindelijk vinden we een Tour organisatie die van een lokale eigenaar is en die zelfs de Tour aanbied inclusief 1 duik! Dit is natuurlijk iets voor ons en omdat wij toch een beetje luxe paardjes zijn nemen we de "Top Dek Tour". Dit houd in dat je de gehele dag een persoonlijke gids tot je beschikking hebt die je mee de zee in neemt en de gehele dag drankjes voor je haalt en je eten haalt. Ook is het top dek gedeelte van het schip de VIP ruimte die wij alleen tot onze beschikking hebben! Heerlijk om niet tussen de massa te zitten!

Wij hebben besloten om zondag met de Tour mee te gaan. Aangezien het weer er dan het beste uit zag met de minste wind. En we hadden gelijk! 's Morgens met strak blauwe lucht vertrokken en de gehele dag weinig wind wat dus in houd dat we ook weinig golven gehad hebben! We werden ontvangen met een fruit en Engels ontbijt. Heerlijk om zo de gehele dag bedient te worden, ipv je maaltijd zelf klaar te maken. We voelde ons wel een beetje speciaal. :)

Tijdens deze dag gaan we naar 2 verschillende gedeeltes van het Great Barrier Reef om te duiken of eventueel te snorkelen. Aangezien ik de afgelopen weken behoorlijk verkouden was en m'n voorhoofd soms nog behoorlijk pijn deed met de hoogte verschillen en met zwemmen was ik er nog niet zeker van of ik wilde gaan duiken. Ik wil het natuurlijk wel proberen om te kijken hoe het gaat en of ik m'n oren kan klaren. Dit is volgens onze gids, Robbie, geen probleem. Zodra ik aangeef dat het niet gaat kan ik terug naar de boot om te snorkelen.

Aangekomen bij de eerste duik/snorkel plek hijsen we ons in de stingersuits en zijn we er klaar voor. Omdat wij de VIP's zijn mogen we ook als eerste het water in! Ideaal aangezien alle vissen dan nog niet weg gezwommen zijn van de massa mensen. Gelukkig kan ik m'n oren goed klaren onderweg naar beneden en blijven we op ongeveer 8 meter diepte om langs het Great Barrier Reef te zwemmen. Op de plek waar wij verankerd lagen konden mensen ook op een andere boot overstappen om hier te blijven slapen op het Reef. Hier zwommen ook twee grote Maurirass vissen die heel aanhankelijk zijn en die je gewoon aan kan raken! Super gaaf! Ze vonden onze gids Robbie erg interessant want een van de twee is de gehele duik bij ons gebleven.

Het Great Barrier Reef is eigenlijk moeilijk te omschrijven. Het is zo mooi dat je eigenlijk, als je de kans hebt, het gezien moet hebben! Ook als je alleen gaat snorkelen kun je toch al het moois van het Reef zien! Op veel plekken is het heel ondiep zodat je makkelijk al het moois kunt zien als je aan de oppervlakte zwemt. Onze duik ging super tot ongeveer 30 minuten. Opeens kreeg ik m'n oren niet meer geklaard en hevige stegen in m'n voorhoofd dat ik besloten heb om terug naar de oppervlakte te gaan! Teun was zo solidair om ook mee omhoog te gaan. Onze duik kon maximaal 40 minuten duren dus ik heb het nog behoorlijk lang uit gehouden! Dit is iets wat ook ik weer van m'n Bucket list kan afstrepen!

Na een heerlijke lunch waren we aangekomen bij de tweede locatie. Hier zouden we eigenlijk gaan snorkelen maar omdat. M'n hoofdpijn gezakt is en we toch nog wel graag een keer naar beneden wilde zijn we toch nog een keer gaan duiken! En dit was zeker de moeite waard! We waren nu aan de andere kant van het Reef waar we vanmorgen waren. (Norman Reef) wat een verschil, deze kant ligt tegen de open oceaan aan en is totaal verschillend van de binnenkant van het Reef. Ook hier weer genoeg vissen we hebben een HAAI gezien! Robbie kon op ongeveer 2 m afstand van hem komen tot dat hij weg zwom! Gelukkig heb ik het deze duik de hele 45 minuten vol gehouden zonder hoofdpijn! Wat een ervaring het Great Barrier Reef, iets wat ik zeker niet had willen missen!

Op de terug weg richting de haven van Cairns was de lucht totaal betrokken aan land en voeren we richting het slechte weer! Met een beetje regen en iets meer golven als op de heenweg is iedereen zonder zee ziek te worden heel aangekomen in de haven!

De Tour met Reef experiences is echt in een woord geweldig! Zeker een dag om nooit te vergeten!

Liefs, Teun en Mirjam.